הרושם הראשוני והעסק שלכם

השאירו פנייה:

מה זה ייעוץ עסקי?

עבור עסקים, האופן בו רואים או שופטים אותנו הלקוחות, על פי רוב יקבע על ידי הרושם הראשוני. 

הרושם הראשוני חייב להיות חיובי, כזה שיגרום להם לרצות להכיר ולדעת מה יש לנו להציע להם וכמובן לחזור.

תוכן עניינים

הרושם הראשוני והעסק שלכם

כולנו מכירים את המשפטים:-

"אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו" או "לא שופטים ספר על פי כריכתו"… 

משפטים אלה מספרים לנו את הסיפור שאנחנו רוצים לשמוע:-

כמה אנחנו פתוחים, רחבי אופקים, ולא שיפוטיים, ביקורתיים או מתנשאים. אנחנו? מה פתאום?! 

אנחנו לא שופטים אדם לפי נעליו הבלויות, הכתם על הצווארון, או את הבחורה שחסר לה כפתור בז'קט… 

האמנם?

האמת הפשוטה היא שעל כולנו משפיע הרושם הראשוני, והוא חייב להיות חיובי, מפני שקשה מאד לתקן רושם שלילי.

מהו הרושם הראשוני?

"לעולם לא תקבלו הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני…"

הרושם הראשוני הוא הדרך בה אנחנו תופסים או קולטים אדם אחר (או מקום)

קליטה זו תהיה בדרך כלל מאופיינת בתחושות פיסיות ופסיכולוגיות, ותגרום מיידית להערכה חיובית או שלילית. מחקרים רבים מראים, שלאותו מידע ראשוני שהתקבל אצלנו משקל רב ומשמעותי, יותר מאשר המידע המאוחר יותר. יתרה מזאת, המידע הראשוני הוא שיעצב את המשמעות שתינתן בשלבים המאוחרים יותר למידע נוסף שיתקבל.

עצרו לשנייה וענו לעצמכם בכנות על השאלה הבאה:-

כמה זמן לוקח לכם באמת, לגבש דעה על מישהו שאתם פוגשים בפעם הראשונה?

מחקרים מראים שרובנו נסתפק בלא יותר משלוש (3) שניות. 

חביבות, אטרקטיביות, ואפילו אמינות, ישפטו ויתקבעו במוחנו במהירות שיא. 

השיפוט הזה שלנו, עלול להיות לחלוטין לא מדויק ולעתים אף רחוק מן המציאות, אך באופן טבעי ובלתי נשלט, אין ביכולתנו להימנע מלעשותו.

אחזור כאן על המשפט שפתח את הפסקה:-

"לעולם לא תקבלו הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני…"

גם אם בהמשך נתקל בשפע ראיות, שתהיינה מנוגדות לרושם הראשוני שקבלנו, לכולנו נטייה חד משמעית להסתמך על הרושם הראשוני שנתקבע במוחנו. למה? פשוט כי רובנו קשים לשכנוע ומשנתגבשה בנו דעה קשה יהיה לנו לשנות אותה.

רושם ראשוני חיובי מסייע לבניית וביסוס אמינות, במיוחד אם מדובר בעסק חדש או בעסק שמעוניין להגדיל את קהל לקוחותיו ולהגביר את המוניטין החיובי שצבר, אך כמובן שיש הכרח להצדיק ולשמר אותו לאורך כל הזמן.

איך יוצרים רושם ראשוני טוב?

מראה כללי

המראה החיצוני של האדם, בגדיו, שפת הגוף, נימוסיו והדרך בה הוא מדבר, כל אלה תורמים לרושם הראשוני.  אך גם לחזות העסק, ניקיון, סדר, אווירה, עיצוב ועוד השפעה על הרושם הראשוני.

כלומר, כדי שנוכל להשאיר רושם ראשוני מדויק חשוב לא רק הלבוש. 

על הלבוש והתפאורה להיות מתואמים  ביניהם ובין מה שהעסק שלנו מייצג או מבקש להציע.

דוגמא:-

עסק לשירותי עיצוב – תהיה זו טעות קריטית להציגו ככזה שאכפת לו מאסתטיקה, כשהמופע האישי שלכם, או המשרד בו תקבלו את הלקוח, יראה כמו מחסן למכירת עודפים.

לעומת זאת, אם אתם מציעים מכירת עודפים – אמנם עדין יש חשיבות לשמירה על אסתטיקה, סדר וניקיון, אך מעט אי-סדר יוכיח שהמקום פעיל ושיש בו תנועה.

הבגד עושה את האדם

לבוש – הקפידו על הפרטים הקטנים. 

בגד מוכתם, נעלים מאובקות או קרועות, כפתור חסר או תיק מהוה, גם כפריט בודד בהופעה הכללית, עלולים לחבל ברושם אותו תרצו לעשות.

ז'קט, או מעיל ספורטיבי, הם חלק חשוב במלתחה. כזה שיכול להתאים הן לבגד רשמי יותר והן לג'ינס.

לעולם אין ביכולתכם לדעת מי ומתי ייתן קפיצה לעסק שלכם, רק כדי לתפוס שיחה. היו מודעים ללבוש שלכם והקפידו בו כל הזמן, לא רק כשאתם יודעים שנכונה לכם פגישת עסקים.

כך, אנשים שמגיעים אליכם באקראי, יחושו מוערכים וחשובים מצד אחד, ומן הצד השני, בעיניהם תתפסו מיידית כיודעי דבר.

שימו לב להתייחסות לרופאים על חלוקם הלבן, או לנגן הקונצרטים עם עניבת הפרפר והבלייזר השחור…

באופן טבעי המוח שלנו מתרגם את סוג מלבושו של האחר ומחליט עבורנו איך לראות אותו.

ואם נחשוב על כך רגע אחד נוסף, מאותה הסיבה עצמה, על ידי לבישת סט מסוים של ביגוד יש באפשרותכם לעודד ולהגביר את מידת הביטחון העצמי שלכם – ביודעכם מה הבגדים שלכם משדרים.

עיצוב העסק

הסגנון, הסדר והעיצוב הכללי של העסק שלכם, ישפיעו אף הם על הרושם הראשוני המתקבל.

אתם רוצים, באופן הכי טבעי, להרשים את הלקוחות הקיימים והפוטנציאלים. 

שווה להתייחס ברצינות גם לרושם ולתחושה שתהיה לעובדים בסביבה הנעימה והאסתטית.

איך לעצב את העסק – זה ענין של סגנון, טעם, התאמה למוצר או לשירות. אם העסק שלכם אינו משגר רושם ראשוני טוב, מסביר פנים ומזמין, ניתן תמיד בקלות יחסית, לעצבו מחדש. אני אפילו ממליצה להתייעץ עם העובדים ולשאול אותם מה לדעתם יכול לשפר את הרושם הראשוני.

כמובן שהעיצוב חייב להתאים לצרכים של העסק, להשגת המטרות והיעדים ולנוחות העובדים.

נימוסים והליכות

כן אני יודעת, זה נשמע טרחני ומנדנד, אבל לנימוסים יש השפעה משמעותית ביותר על הרושם הראשוני שאנחנו עושים.

עמידה בזמנים – איחור בין אם לפגישה במשרד שלכם, ובין אם לפגישה בנקודה נבחרת אחרת ישאיר רושם ראשוני עד כדי כך שלישי, שקשה יהיה להתגבר עליו.

הקשבה – הקפידו להקשיב לאדם שמולכם. שמירה על קשר עין, תגובה לא מילולית כמו חיוך או הנהון תתקבל בתודה. הקשבה אין פרושה לקפוץ ולהציע עצות. אל תמהרו לדבר על עצמכם קודם התעניינו במי שמולכם.

לחיצת יד והצגה עצמית – הושיטו יד, לחצו לחיצה לא רפה, הציגו את עצמכם וחייכו. חיוך פותח דלתות.

יצירת קשר – נסו להתחיל בדברי חולין, להתעניין באדם שעומד מולך, החלפת כרטיסי ביקור זה נחמד, אבל אין כמו הקשר האנושי שנותן תחושה של מערכת יחסים עתידית אמתית.

ניידים – כבו אותם. היו מעורבים ומחויבים לפגישה שלכם ולמי שמולכם.

שפת גוף

שפת גוף מתייחסת לסמלים, מחוות, הבעות פנים ורמזים שונים שאינם מילוליים, אך מעבירים מידע רב.

שפת הגוף  מהווה מדד מעולה להתרגשות, רגשות, עמדות וערכים של האדם העומד מולכם והיא מרחיבת את תחומי התקשורת הבין אישית אל מעבר לשפה והכתיבה.

במאמר הבא אתייחס באריכות לנושא שפת הגוף וחשיבותה לעסקים.

לכל שאלה, אני מזמינה אתכם להשאיר לי פנייה:

לסיכום

אני שירן אטלס, יועצת עסקית מוסמכת. ולכם ולי ישנה מטרה משותפת:-

להביא לצמיחתו ושגשוגו של העסק שלכם, בדרך הנכונה והבטוחה ביותר.

בואו נדבר! 

השאירו פניה ואשוב אליכם בהקדם