הנעת עובדים – כיצד מדרבנים מוטיבציית עובדים?

השאירו פנייה:

מה זה ייעוץ עסקי?

המרכיב המרכזי בניהול העסק

מבעלי עסקים, דרך מנהלים ועד לראשי מחלקות ומשרות ניהול זוטרות נוספות; אחד מן האתגרים הבולטים בניהולם השוטף של כל בית עסק ומחלקה, נעוץ במידת היכולת של בעלי המשרה הבכירה, להניע את העובדים לעשייה ולמנוע שחיקה, ירידה במוטיבציה ובסופו של דבר נטישה.

במאה ה-21, משך חיי העובד בארגון מתקצר מעשור לעשור. העובדים חשופים להצעות חלופיות מפתות מחברות מתחרות, ולעתים קרובות גם שואפים לריענון מצברים ולשבירת שגרה עם משרות בעלות תחומי אחריות נוספים ואפיקי קידום חדשים.

תוכן עניינים

הנעת עובדים - כיצד מדרבנים מוטיבציית עובדים?

אני אומרת כך: בדיוק כמו יעדים עסקיים, כך מוטיבציית עובדים מוכרחה להיכנס אל תוך רשימת המטרות שעומדות לנגד עיניהם של בעלי עסקים ומנהלים.

פעמים רבות אנו לוטשים עיניים אל המטרה, אולם מפספסים את העובדה שהדרך לשם עוברת דרך התפעול הפנימי המנוהל ומתוחזק על-ידי עובדים ועובדות במגוון של תחומי אחריות.

במסגרת הליווי והייעוץ העסקי שאני מעבירה, לא אחת אני בוחנת את הדינמיקה הפנים-ארגונית וגם מתעמקת עם הלקוח/ה לגבי מרכיב מרכזי זה.

מהי מוטיבציית עובדים?

מוטיבציית עובדים מתארת מגוון רחב של מרכיבים שונים שמטרתם לגרום לעובדים לעשות את עבודתם באופן המיטבי והמקצועי ביותר, וכך להוביל את הארגון / בית העסק להישגים שוטפים.

אם נחשוב על כך, אין מדובר בדבר מה חדש השמור למאה הנוכחית; אולם השוק המודרני התחרותי של המאה ה-21, הפך את הנעת העובדים למושא למחקר הזוכה למגוון רחב של תיאוריות וגישות. תחום מחקרי זה איננו בא יש מאין, והוא נובע גם מעניין הולך וגובר בקרב עסקים קטנים, בינוניים וגדולים כאחד.

כיצד מוטיבציית עובדים באה לידי ביטוי?

בעיקר בחברות הייטק אך לא רק, נהוג לערוך סקרים פנימיים שמטרתם לאפשר משוב למנהלים ומקבלי ההחלטות באשר למידת שביעות רצונם של העובדים.

סקרים שכאלו הם צעד מבורך וחשוב, ובכוחם לאפשר לזהות ניצנים של שחיקה ולפעול בהתאם.

לצד נתונים הלכה למעשה, הרי שרמת המוטיבציה בקרב העובדים יכולה להימדד על-פי ההווי הארגוני:

  • סביבת עבודה תומכת – בסביבת עבודה בריאה המפרה את העובדים ומטפחת אותם, ניתן לראות כי בפן החברתי העובדים נוטים לתמוך זה בזו ולאפשר עבודה יעילה יותר ופשוטה יותר בין המחלקות.
  • התמדה אישית – סממן נוסף לסביבת עבודה בריאה ומטופחת ניכר במידת הרצון של העובדים להתמיד במשימותיהם ולבצען על הצד הטוב ביותר.
  • פיתוח אישי – היבט נוסף וחשוב ניכר ברצון של צוות העובדים לצמוח ולהתפתח בארגון.

כיצד מוטיבציה ירודה באה לידי ביטוי?

מנגד, חשוב שנבחן את הנורות האדומות אשר עלולות להעיד על שחיקה שהולכת ומצטברת בקרב כל שכבות העובדים מן המשרות הזוטרות ועד לבכירות:

  • דינמיקה 'רעילה' – דינמיקה המתקיימת בין צוותי העובדים, ובה ניכר שהעובדים 'שמים רגליים' זה לזו או אינם נרתמים לסייע ולעזור לחבריהם למחלקה.
  • נטישה ותחלופת עובדים מהירה – סממן מובהק שבהחלט מוטב יהיה שידליק נורה אדומה. נטישת עובדים ותחלופה אינן רק מעידות על תפעול שוטף לקוי בהישגי הארגון, והיא גם מצריכה משאבים חוזרים ונשנים להכשרת העובדים החדשים המסתגלים בחברה.

האם ניתן לשנות את המצב הנתון?

בהחלט כן.

הנעת עובדים אף יכולה לקבל ביטוי מובהק ומהיר יותר כאשר מדובר בבית עסק או ארגון ובו מוטיבציית העובדים היא ירודה.

מעניין יהיה להדגיש את העובדה כי מחקרים רבים שנערכו בנושא זה, מצביעים על הבדל מהותי בין הדרך שבה מנהלים חושבים שיש לדרבן עובדים לבין השיטות שעולות מן העובדים עצמם. בעוד שאנשי ניהול בכירים ובעלי עסקים הצביעו על נושא גובה השכר, הרי שעובדים התמקדו בתחושת השייכות, בהגדרות התפקיד ובאפיקי קידום ופיתוח אישיים.

דוגמה נוספת לקוחה ממחקר שפורסם ב-Future Business Journal, ובו נמצא כי בקרב מורים, המוטיבציה הגבוהה נבנתה לא רק מקבלת התגמול בעבור עבודתם (אעמיק על כך בהמשך המאמר), אלא גם מתמהיל מבנה התפקיד בו החזיקו ומאווירה ניהולית חיובית מפרה.

איך מניעים מוטיבציית עובדים?

איך מייצרים עניין ומוטיבציה בקרב עובדים?

להלן מספר טיפים פרטיים אותם תוכלו ליישם בחברה או בארגון:

1. קורסים והשתלמויות

הוצאת עובדים להשתלמויות הנוגעות ישירות לתחום עבודתם היא פתרון אחד, אולם לא רק.

ניתן ואף מומלץ לאפשר לעובדים קורסים פנים-ארגוניים או חיצוניים הנוגעים לנושאים שאינם שגורים בעבודה היומיומית.

השקעת משאבים בפיתוח האישי של העובדים, בכוחה לשבור את השגרה ולעורר ציפייה חוזרת ונשנית לעתיד לבוא.

בעסקים קטנים בהם אין די תקציב כדי לשלם על קורס או השתלמות, הרי שניתן להזמין מרצה אורח לעיסוק בתחומי עניין שונים (דוגמת חדשנות, קריאת שפת גוף, כלכלת הבית ועוד).

2. שיתוף העובדים בקבלת ההחלטות

נכון יהיה לומר כי לא בכל נושא נוכל לשתף את העובדים, אולם חשוב לתת מקום לדעתם של העובדים ולאפשר להם לקחת חלק בהשפעה על האופן שבו העסק או הארגון מתופעלים.

ישיבות צוותים תקופתיות ובהן עולים רעיונות חדשים, סיעור מוחות יחד עם צוותי העובדים לצורך פתרון בעיות, אתגרים וסוגיות קשות לפיצוח.

3. הגדרת מטרות משותפות

יצירת מטרה משותפת, חזון אליו נשואות עיניהם של המנהלים והעובדים כאחד, יכולה לסייע רבות בהנעת העובדים ובשימורם.

המטרה המשותפת יוצרת תחושת שייכות, והיא צופה אל מעל ליעדים העסקיים היומיומיים.

מנהלים ובעלי עסקים שוכחים פעמים רבות כי ישנו קו מחשבה של מנהל הרואה הכול, וישנו קו מחשבה של עובד העושה את חלקו.

שיתוף העובדים ב'מטרת העל' שלשמה כל העסק מתקיים ופועל, יכול לסייע רבות.

4. פיתוח חברתי

סביבת עבודה חברתית מגובשת ומאוחדת תורמת באופן משמעותי לשימור העובדים, וליצירת מארג של עובדים ועובדות השומרים נאמנות למקום עבודתם למשך שנים ארוכות.

הפיתוח החברתי יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרכים:

  • ימי גיבוש – הם דוגמה מוכרת ושגורה המוכרת לכול.
  • ארוחות משותפות – יכולות לחזק את הקשר שבין העובדים, וכן לגשר על הפער לעתים שמתקיים בין עובדים לבעלי משרות ניהוליות.
  • אירועים חברתיים – ובהם העובד או העובדת יכולים להביא את ילדיהם או בני / בנות הזוג, יכולים לחזק את הקשר עם מקום העבודה ולמצב אותו כעוגן של יציבות עבור התא המשפחתי.

5. האצלת סמכויות

בכוחה של האצלת סמכויות, ובעיקר בקרב עסקים קטנים, לסייע לצמיחתם ולפנות זמן קריטי לניהול טוב יותר מצד בעל או בעלת העסק.

לצד זאת, בין אם מדובר בעסק קטן ובין אם בארגון רחב ידיים, הרי שמתן תחושה לעובדים כי יש מי שסומך עליהם ועל שיקול דעתם, יכול לחזק את הקשר עם החברה ולשמר את העובדים לשנים ארוכות קדימה.

5. שיחות אישיות

פידבקים אישיים חיוביים יכולים להשפיע רבות, ולהראות באופן ברור ומובהק לעובדים שאנשי הניהול הבכירים מוקירים את פועלם, ורואים את עבודתם המאומצת.

די במילים חמות כדי לעורר מוטיבציה מחודשת בקרב העובדים, אולם כמובן שיש לשקול לעתים לשלב היבטים נוספים דוגמת שי כספי, שובר או מיני מתנות שונות.

לפרטים בנושא ייעוץ וליווי עסקי השאירו לי פנייה:

מה בין הנעת לעובדים לבין ייעוץ עסקי?

בין אם מדובר בייעוץ עסקי לחברות ובין אם מדובר בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, הרי שמדובר בגוף כלכלי שנסמך על ההון האנושי הפועל בו.

מיומנויות ניהול נכונות אינן מסתמכות רק על היבטים חשבונאיים וכלכליים, או היכולת לקרוא את המפה העסקית נכונה; עלינו לקחת בחשבון בכל עת את הפן האנושי שעומד מאחורי העסק, מאחורי השירותים ומאחורי המוצרים הנמכרים.

אצל כל לקוח ולקוחה שאני מלווה, בחינת ההווי הפנים-ארגוני הוא חלק אינטגרלי וחשוב מסלילת הדרך להצלחה.

התייעצו איתי

שמי שירן אטלס, אני יועצת עסקית, בעלת תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול ומאחורי ניסיון ארוך שנים בניהול עובדים.

בכל שאלה והתייעצות בנושא הנעת עובדים ודרכים נוספות שבאמצעותן תוכלו לייעל את עסקכם, ניתן להשאיר לי פנייה באתר או ליצור איתי קשר טלפוני.