עקרונות בניהול עובדים – בעידן שעובר מפץ של שינויים

השאירו פנייה:

מה זה ייעוץ עסקי?

מנהלים חיים היום בעידן משתנה בו הסוגיות האסטרטגיות והכלים העומדים לרשותם לא תמיד מספיקים כדי לתת מענה כולל ורחב לאירועים ותרחישים בלתי צפויים בעולם מהיר ומשתנה. הם נדרשים לשכלל את הידע שלהם, להתפתח וללמוד כל העת.

הפעם לא אתייחס דווקא להיבטים טכנולוגיים כאלו ואחרים, או הצורך להישאר עדכניים על-פי צורכי השוק המשתנה. מאמר זה, מוקדש לעקרון שעומד איתן בפני מבחן הזמן, ונותר רלוונטי וחשוב – האופן שבו אנחנו מנהלים את צוות העובדים.

תוכן עניינים

עקרונות בניהול עובדים – בעידן שעובר מפץ של שינויים

האם אנחנו מנהלים או "מנוהלים"?

אתחיל מן המובן מאליו, ליכולת המנהיגות של מנהל העומד בראש עסק או ארגון. 

מנהל חייב לדבוק בדרכו ויחד עם זאת להיות פתוח לשינויים המתרחשים בסביבה העסקית. להיות מספיק חזק ונחוש כדי להתעמת עם מוקדי כוח הכפופים לו שלא עומדים בהתחייבויותיהם כלפיו או כלפי החברה. (מצב המתרחש רבות מנהלים חייבים לדבוק בחזון ובאסטרטגיה הניהולית והעסקית ולא לסטות ממנה. תכנית זו אשר נעשית לרוב ע"י יועצת עסקית אחרי מחקר מעמיק בחברה, הולמת את הצרכים, היעדים והמטרות שעלו ולכן יש לקיימה כלשונה. 

יחד עם הובלה ומנהיגות, מנהל טוב הוא גם כזה אשר מקשיב לעובדיו ולבעלי תפקידים אחרים בחברה, אשר עשויים לתרום לו ידע, תובנות וביקורת בונה.

מנהלים חייבים מדיניות ואסטרטגיה ברורים

מנהל חייב להוביל מדיניות ואסטרטגיה ברורים, אותן עליו להעביר בישיבות צוות מסודרות וקבועות בזמנים קבועים. לכולם צריך להיות ברור מה עליהם לעשות בכל שלב של פרויקט או משימה. 

כיצד לנהוג בלקוחות, מהי חלוקת תפקידים. סדרי עדיפויות בחברה? היררכיית התפקידים ועוד. אסטרטגיה ברורה מובילה ליישום וביצוע עפ"י תכנית שאין לסטות ממנה. 

משמעת והאצלת סמכויות

הובלת מדיניות ללא החדרת כללי משמעת עלולה להיכשל. קביעת כללי משמעת ברורים של התנהגות והצבת קווים אדומים, מציבים את הגבולות החשובים אותם קובע כל מנהל בהתנהלות בתוך החברה ובקשריה עם סביבתה.

דבר נוסף וחשוב הוא האצלת אחריות על בעלי תפקידים ועובדים. מנהל לא יכול לעשות הכל בחברה, לשם כך יש לו עובדים והוא צריך לדעת "לשחרר" משימות ומטלות שאחרים יכולים לעשות, תוך פיקוח ובקרה עליהם.

כל חברה חייבת חזון – הדברות של כל ארגון

עקרונות בניהול עובדים מנוהלים ברוב המקרים, בהתאם לחזון החברה. זהו מסמך אשר מציג את הכיוון והאופק של העסק. הוא יכיל את השאיפות, המטרות, העקרונות והמאווים של החברה ובעליה והעסק ייבנה בהתאם לו. כל ההחלטות הניהוליות, העסקיות והשיווקיות יהיו מחויבים לחזון. 

החזון מכיל את הערכים האנושיים, הכלכליים, הארגוניים והעסקיים של החברה ומתווה את הדרך להתנהלות הנכונה "הדברות של כל עסק". בהיעדר חזון, עלולה החברה להיתקע, לסטות מהדרך העסקית שלה, וללכת לאיבוד בסבך של החלטות סותרות ומנוגדות ערכים ומטרות. 

אתיקה ויושרה בניהול

 אחד הכללים החשובים באסטרטגיית עקרונות בניהול עובדים היא קביעת האתיקה והיושרה של החברה הן ברמה הפנים-ארגונית והן כלפי הסביבה. מדובר על אידיאולוגיה כוללת את הערכים והמטרות של זהות הארגון וכן כללי מותר ואסור בכל תחומי הארגון והטעמתם בד.נ.א. של כל העובדים בכל הדרגים. 

הקוד האתי של המנהל משפיע על התרבות העסקית והארגונית של כל חברה, וכל מנהל חייב להטמיע אותו בכל תהליך בחברה. אם המנכ"ל או החברה חלילה לא נוהגים ביושר- שלא יתפלאו אם הם תופסים את העובדים שלהם, נוהגים כך כלפי החברה עצמה. יושרה היא ערך שחייב להוות מודל חיובי לחיקוי וחוק ברזל בכל חברה.

מנהל הוגן מחנך להוגנות

התנהגותו של מנהל בדרך כלל נלמדת ומהווה מודל לחיקוי. כאשר מדובר במנהל הוגן, העובדים קולטים שמדובר בערך חשוב הנדרש גם מהם. הם לוקחים דוגמה מהמנהלים אליהם הם כפופים. כאשר מדובר במנהל שאומר דבר אחד ועושה דבר אחר. 

נוהג איפה ואיפה בעובדיו, מפר הבטחות כלפיהם. מסתיר מידע, יוצר העדפות אישיות, ונוהג מתוך אינטרס אישי בולט ולא בהוגנות, סופו שהעובדים יהיו ממורמרים, עלולים אף להתמרד נגדו, לעזוב את החברה ואף להוביל לקריסתה.

שקיפות

אחד הדברים הכי חשובים של עקרונות ניהול עובדים בכל חברה היא שקיפות.  היא גורמת לתחושת שייכות, הבנת מהלכי החברה ויתר מעורבות. היא יכולה להתבטא באופן שלעובדי החברה תהיה גישה למאגרי המידע או לחלקם ואף לאנשים מחוץ לחברה, פרסום דוחות פיננסיים ועוד. 

שקיפות צריכה להיעשות בתבונה בסביבה תחרותית , כדי למנוע העברת ידע עסקי שעלול לפגום בהישגי הארגון ובעיקר כאשר מדובר על מנגנוני ביטחון. יחד עם זאת שקיפות מוסיפה לאמינות החברה, לחשיפתה ומאפשרת קרבה והזדהות עמה. 

פיקוח ובקרה

מנהלים חייבים להיות כל העת עם היד על הדופק. לאחר קביעת מטרות, אסטרטגיה ניהולית, תכנית עסקית של יועצת עסקית, המנהל חייב לבחון ולהתערב בעבודת המנהלים תחתיו, ולקבל מהם דיווח שוטף על התקדמות של משימות, פרויקטים וכן אירועים חריגים שיש להם השפעה על החברה.

הוא חייב לקיים ישיבות אחת לחודש ולקבל מהכפופים לו דיווח על כל התקדמות, שינוי ועל הנעשה בתחום הפעילות שלהם בחברה.

לכל שאלה, אני מזמינה אתכם להשאיר לי פנייה:

התייעצו איתי

שמי שירן אטלס, אני יועצת עסקית המלווה עסקים קטנים וגדולים.

פעמים רבות, ייעוץ עסקי נתפס כתחום העוסק במספרים ותו לא, אולם המציאות מלמדת כי ישנם עוד מגוון רחב של היבטים הצריכים לעבוד בהרמוניה, לרבות עקרונות נכונים לניהולם של העובדות והעובדים.

בכל שאלה והתייעצות, אני מזמינה אתכם להשאיר לי פניה באתר, או ליצור עמי קשר טלפוני. יחד, נבחן כיצד נוכל להצעיד את העסק / החברה אל עבר יעדים חדשים.