פתיחת עסק חדש

השאירו פנייה:

מה זה ייעוץ עסקי?

הקמת עסק חדש - מה זה מצריך מאתנו?

מטרתו של המדריך הבא היא לסבר את האוזן ולהנגיש בצורה ברורה ופשוטה יותר, את התהליך שנדרש לנו מן היוזמה הראשונית ועד להפיכת החלום לכדי עסק פעיל שמעניק שירות / מוכר מוצרים.

במכוון המדריך שלהלן מנוסח באופן כללי, שכן כל עסק מביא עמו מאפיינים שונים, קהלי יעד ומתחרים אחרים.

נענה על שאלות ביורוקרטיות בסיסיות ועל מושגי יסוד מרכזיים.

תוכן עניינים

תחילתה של דרך חדשה

"הקמת עסק", צמד מילים שבהחלט יכולות לעורר בנו פרפרים בבטן מן הצד האחד, ותחושת אי-וודאות וציפייה מתוחה מן הצד השני.

אין זה סוד שכעצמאיים עלינו להידרש ללא מעט אתגרים, אך אנו יכולים גם יכולים לאפשר לעצמנו להתחיל על רגל ימין ולבצע את כל השלבים באופן מסודר ונכון.

אמונתי היא שעסק חדש שמתחיל נכון, מבסס אצל בעל או בעלת העסק את היסודות להמשך ניהול מושכל, שקול ובריא.

עוד לפני התכנית העסקית - מה אנחנו רוצים?

או במילים אחרות – איפיון העסק.

כל תהליך מפוקח ושכרוכה בו השקעה כספית, מצריך ומצדיק את איפיונו.

עוד טרם מדובר בתכניות ממוקדות ומפורטות, אלא בתהליך רצוי ולגיטימי לחלוטין שבמסגרתו אנחנו מבינים 'מה אנחנו רוצים'.

לקוחות פרטיים שמבקשים תכנון אדריכלי עורכים שלב ראשוני של איפיון, מעצבים גרפיים שיוצרים שפה מיתוגית חדשה לבית עסק עורכים יחד עם בעל/ת העסק שיחת איפיון ראשונית, וגם כאן בהקמתו של עסק חדש, עלינו לאפיין אותו קודם.

הקפידו לשאול את עצמכם ולענות כל השאלות (גם אם קשה למצוא תשובה ברורה):

  • מי לדעתנו הוא קהל היעד שלנו?
  • מי הם המתחרים שלנו?
  • מהי מטרת העסק? והשירותים שהוא מעניק?
  • האם אני מתכוון או מתכוונת לנהל את העסק ולתת שירות? או לקחת ולהכשיר עובדים?
  • מה אנחנו צריכים כדי להתחיל? האם יש צורך בשטח מסחרי? ספקים?
  • אם מדובר בכמה שותפים, מהו תפקידו של כל אחד? אלו נקודות חולשה וחוזקה יש לכל אחד ואחת?
 
השלב הזה נועד להבהיר לנו אם אנחנו הולכים על המהלך הזה, או אם יש לנו עדיין נקודות מסוימות שמעוררות לבטים. הוא מזכיר במידה רבה את השלב הבא שבו אנחנו הולכים ורוקמים את העסק באמצעות תכנית עסקית מלאה.

בניית תכנית עסקית

הכנת תכנית עסקית מסודרת וערוכה היטב היא השלב החשוב ביותר בשלביו הראשונים של עסק  חדש.

אם אתם פרילנסרים שמציעים שירות פרטני כזה או אחר דוגמת משווק דיגיטלי, מעצב מטבחים או מעצב גרפי שעובדים מן הבית ונדרשים לתוכנות מחשב ותו לא, מרבית הסיכויים שתוכלו לפסוח על שלב זה, אך בהחלט מוטב שלא לפסוח על השלב הראשון שציינתי.

אולם אם אתם מתכוונים להקים עסק שכולל שטח מסחרי, עבודה ותשלום מול ספקים, עובדים שכירים או עצמאיים כנגד חשבונית, וזקוקים לפניות כאן ועכשיו כדי לענות על ההוצאות – זהו שלב חשוב ואפילו קריטי לצעדיכם העתידיים.

את התכנית העסקית עורכים יחד עם יועץ עסקי, ולהלן הנקודות המרכזיות שבה:

מה העסק דורש מאתנו?

או במילים אחרות, אלו משאבים נדרשים מאתנו כדי לגרום לכל הדבר הזה להתקיים?

האם יש לנו את הזמן להשקיע ולהיות נוכחים בעסק?

לדוגמה, הגיעו אלי לקוחות שהקימו עסק קיים בתחום המזון, ואחד מן השותפים נכנס אל השותפות כשהוא היה בטוח שאלו העובדים שלו שיעבדו, והוא ינהל הכל מלמעלה. המציאות הייתה מעט שונה.

אין כאן ביקורת כלפיו, וזוהי זכותו המלאה כחלק מן הרצון שלו להיות עצמאי, אבל ציפייה שכזאת יכולה הייתה להתבדות כבר ברמת התכנית העסקית.

שאלות נוספות וחשובות הן:

  • ההוצאות הראשוניות – למשל הציוד שנזדקק לו כגון מחשבים או אולי תנור אפייה גדול ומדיח כלים תעשייתי.
  • ההוצאות השוטפות – תשלום שכר לעובדים, תשלום חשבונות, תשלום עבור ספקים ועוד.
  • הוצאות שיווק – הקמנו עסק? זה הזמן שכל הקהלים הרלוונטיים שלנו יידעו על כך.

המבנה ההיררכי של העסק

כשאנחנו מתייחסים למבנה ההיררכי של העסק, אנו לא מתכוונים רק למיהו המנהל ומיהו המנהל הזוטר או העובד.

המטרה שלנו היא להבין במדויק לכמה אנשים אנחנו זקוקים, כמה נשלם לכל אחד ואחת, האם ישנם שותפים בעסק? אם כן אז מהו תפקידו של כל אחד?

דוגמה קלאסית היא שותף שאחראי על קשרי לקוחות ושותף אחר שאחראי על האופרציה בשטח.

תחזית כלכלית

דוגמה לנקודה חשובה נוספת שעולה על הכתב בתכנית עסקית היא התחזית הפיננסית.

יצירת צפי רווחים שמבוסס על סקר שוק ומחקר מתחרים.

עלינו לקחת בחשבון את כל ההוצאות הצפויות ולהבין מהו הסכום אליו אנחנו שואפים להגיע.

לתחזית הפיננסית ישנה חשיבות מכרעת עבור עסקים המצריכים הון התחלתי גבוה, שכן היא נדרשת עבור קבלת הלוואה מן הבנק וכן עבור גיוס הון מטעם משקיעים חיצוניים.

שיווק העסק

הוצאות שיווק הן חלק בלתי נפרד מפעילותם של עסקים רבים.

אנו יכולים להיות עסק מקצועי ואמין בתחומו, אך כל עוד 'לא שמעו עלינו', כך גם לא ידעו לפנות אלינו.

הוצאות שיווק כוללות שני פרמטרים עיקריים:

  • תשלום עבור חברת השיווק הדיגיטלי – כלומר תשלום בעבור הפעילות השוטפת שחברה זו מספקת. אגב אלו יכולים גם להיות משווקים דיגיטליים עצמאיים שמספקים את שירותיהם.
  • תשלום עבור הוצאות מדיה – לצורך הדוגמה, הוצאות כספיות שנגזרות מפרסום בגוגל בו עלינו לשלם למנוע החיפוש. או תשלום עבור פייסבוק עבור פרסום בפייסבוק ואינסטגרם.

דוגמאות אלו הן על קצה המזלג, ומומלץ בחום לעיין בהרחבה במאמר שעוסק בבניית תכנית עסקית.

למידע אודות ייעוץ עסקי בנושא פתיחת עסק חדש השאירו פנייה:

מפשילים שרוולים וניגשים אל המלאכה

הגענו עד הלום? אנחנו ממש רגע לפני הקמת העסק הלכה למעשה. אם נחשוב על זה לרגע, אז הרי שאנחנו כבר ממש בעיצומו של תהליך הקמת העסק.

היבטים חשבונאיים להקמת עסק חדש

זהו נושא שנחשב לחלק בלתי נפרד מבנייתה של תכנית עסקית, ועם זאת העדפתי להתייחס אליו בשלב הזה.

במסגרתה של התכנית העסקית, נבין איזו ישות עסקית נרצה להיות על-פי היקפי ההכנסות וגודל העסק. את השלב הזה מומלץ לערוך או עם יועץ עסקי או עם רואה חשבון:

  • עוסק פטור – עסק שאיננו נדרש לשלם מס ערך מוסף (מע"מ) ושמחזור ההכנסות שלו איננו עולה על 99,893  ש"ח בשנה. חשוב יהיה לציין שעסק הנדרש לתכנית עסקית, לא יהיה עוסק פטור, והמטרה של סעיף זה היא רק לסבר את האוזן.
  • עוסק מורשה – עסק הנדרש לגבות מקהל לקוחותיו מס ערך מוסף ושעליו לפתוח תיק מע"מ. עסק שמחזור הכנסותיו עולה על הסכום שצוין אצל עוסק פטור, נדרש להיות עוסק מורשה. חשוב לציין כי ישנם עסקים המחויבים להירשם בתור עוסק מורשה עוד מתחילת דרכם ללא קשר ישיר לגובה ההכנסה, אך על-פי רוב, אלו הם פני הדברים.
  • חברה בע"מ – ראשי תיבות של חברה בעירבון מוגבל. חברה שכזו נחשבת למעשה לישות משפטית כלכלית הכפופה לתחיקות נוקשות ביחס לניהול הממון והנכסים המשויכים אליה. קצרה היריעה מלהרחיב בנושא זה, אך בהחלט אמליץ להיוועץ עם רואה חשבון בטרם המהלך (הוא לא תמיד מומלץ, גם אם ההכנסות גבוהות).

רישומו של העסק

השלב הבא הוא רישום העסק בכל הרשויות הנדרשות: ביטוח לאומי, מס הכנסה ומע"מ.

את פתיחת התיקים הנדרשים ניתן לעשות באופן עצמאי, אך במידה ושכרתם את שירותיו של רואה חשבון, הרי שזהו חלק מתפקידו.

פתיחת חשבון עסקי

חשבון בנק עסקי הוא איננו הכרח, וזה תלוי נורא במבנה העסק וסוגו.

אם אתם עסק קטן דוגמת עוסק מורשה המספק שירותי עיצוב גרפי, ייתכן שחשבון הבנק הפרטי שלכם יספיק.

אם אם אתם עוסק מורשה שמספק שירותים אדריכליים עם מחזור הכנסות גבוה יותר, ייתכן והפרדה שכזו תעשה לכם סדר רב.

בכללותו, חשבון עסקי יאפשר לכם לעשות הפרדה מוחלטת באשר להוצאות הנדרשות מטעם העסק, ובהיקפים מסוימים הוא יכול גם לאפשר לכם לקבל הלוואות בתנאים נוחים המותאמות במדויק לצורכיכם.

לעסקים קטנים שבוחרים שלא לפתוח חשבון עסקי, מומלץ לכל היותר להקצות כרטיס אשראי שממנו יירדו ההוצאות הנדרשות לתפעול העסק.

סיכום דבר

פתיחת עסק חדש טומנת בחובה ציפיות גבוהות, ומטרתו של שלב האיפיון ויצירת התכנית העסקית היא לתרגם את הציפיות הללו לבנק מטרות ולפעולות הלכה למעשה.

בכל שאלה בנושא ייעוץ עסקי להקמת עסק חדש, אני מזמינה אתכם להשאיר לי פנייה באתר או ליצור איתי קשר טלפוני.

שירן אטלס, יועצת עסקית.

עשוי לעניין אתכם: