מהי שותפות עסקית?

השאירו פנייה:

מה זה ייעוץ עסקי?

אחת השאלות שחוזרות על עצמן, בבואי להעניק יעוץ עסקי לעסק או חברה, היא 

"האם לדעתך כדאי לי לקחת שותף"? ומיד אחר-כך:-

"העסק הזה הוא הבייבי שלי, אני רוצה וחשוב לי להישאר הבעלים הבלעדי, אם יהיה לי שותף, אצטרך לוותר על הבעלות?"

תוכן עניינים

מהי שותפות עסקית?

כמובן, שלפני שאכיר היטב את העסק, בעליו, אופן ההתנהלות והאופק העתידי הכלכלי של העסק אני לא יכולה לענות על השאלה הראשונה, אבל כבר השאלה עצמה נותנת לי את המידע הבא – בעל העסק מולי רואה ורוצה, לתכנן כמה צעדים קדימה. 

השאלה השנייה מראה לי, פעם אחר פעם, שלא כולם יודעים ומבינים לאשורו מהו שותף עסקי וכמה סוגי שותפויות יש.

ישנם הבדלים בין המונחים "בעלים משותפים" ו"שותף" – בבואנו להתייחס לבעלות על עסק. 

הגורם העיקרי שישפיע ויקבע אם אתם "שותף" או אחד מ"בעלים משותפים" יקבע על ידי הגדרת היקף האחריות האישית שלכם בהתייחס לחובות, מידת מעורבותכם בניהול העסק ושליטה עליו, זכויותיכם על ההכנסות וכמובן ההכנסה שתחייב אתכם במס בהתאם. 

(המסים הם נושא אליו לא נכנס).

במאמר שלפניכם אנסה להסביר בקווים כלליים וכמה שיותר ברורים, מהי שותפות עסקית.

מהי שותפות עסקית?

כללית, שותפות עסקית היא מערכת יחסים משפטית, שרצוי שתתבצע באמצעות הסכם/חוזה כתוב בין שני אנשים או יותר, או בין חברות שונות. בכל הסכם שותפות רצוי מאד לציין את תנאי הפסקתה בצורה ברורה. לצורך הקמת שותפות לניהול עסק יש לרשום אותה אצל רשם השותפויות.

השותפים, בין אם היו בעסק מראשיתו ובין אם הם מצטרפים לעסק קיים, משקיעים מכספם בעסק, וכל אחד מהשותפים חולק ברווחים כמו גם סופג חלק מההפסדים. 

ישנם מספר סוגי שותפויות ואנחנו נתחיל כמובן בזו המתאימה ביותר לעסקים קטנים ובינוניים, ומדרך הטבע עליה ארחיב מעט יותר.

שותפות כללית

הסכם על פיו כל השותפים חולקים התחייבויות ורווחים באופן שווה. במקרים כאלה האחריות הבלעדית לכל ההיבטים היא שלכם, כבעלים משותפים. 

קבלת ההחלטות בשותפות גם היא משותפת. על כל השותפים להסכים לכניסתו של שותף חדש פה אחד. על כל בעלי העסק מוטלת אחריות אישית בלתי מוגבלת.

נרחיב מעט יותר:-

בשותפות כללית, בידיו של כל אחד מהשותפים ישנה הזכות לרתק את העסק להלוואות או לחוזים שונים, על פי דעתו. כפי שכתבנו למעלה, על כל אחד מהשותפים מוטלת האחריות האישית לכל החובות וההתחייבויות של העסק.

מה יקרה אם אחד השותפים ייקח הלוואה, ומסיבות שונות, יתברר שהעסק אינו יכול לעמוד בתשלומיה? או אם נחתם חוזה והעסק אינו מצליח לעמוד בתנאיו?

במקרים שכאלה כל אחד מהשותפים, בין אם מדובר בשניים או יותר, הופכים אחראים אישית לחוב, או לתוצאות הפרת החוזה.

שותפות שכזו עשויה להתאים לבעל עסק קטן עד בינוני, בבעלות יחידה או בבעלות משותפת.

לכל שאלה, אני מזמינה אתכם להשאיר לי פנייה:

שותפות מוגבלת

הסכם על פיו לשותפים אחריות מוגבלת. בעיקרון, המבנה העסקי דומה במידת מה לשותפות הכללית, אך במקרה של שותפות מוגבלת – השותפים שמשקיעים בעסק, אינם מעורבים בתפעולו השוטף ועל פי רוב לא יהפכו לבעלים משותפים. הם משקיעים בעסק לצורך תשואות כספיות בלבד, ואינם נוטלים כל אחריות אחרת לא על חובותיו ולא על התחייבויותיו של העסק.

שותפות מוגבלת מתאימה במיוחד לעסקים עם עלויות הפעלה גבוהות, או כאלה שיש להן מיזמים שדורשים השקעה נוספת מכמה גורמים, על מנת שיצליחו להביאם לכלל ביצוע. 

שותף שקט

הסכם לפיו צד אחד אינו מעורב בתפעול השוטף של העסק. כלומר גוף או אדם, שמעורבותו בשותפות מוגבלת למתן הון לעסק ואחריותם, על פי רוב, תהיה מוגבלת לסכום שהשקיעו בשותפות. 

על פי רוב, שותף שקט יתאים ליזמים בעלי הון עצמי מוגבל שמבקשים להקים עסק ולא לעסקים קטנים ובינוניים.

לכל אחד מסוגי השותפויות שציינתי למעלה, ישנם היתרונות והחסרונות שלו. 

חסרונותיה של השותפות הכללית מתייחסים בעיקר לאחריות המשותפת ללא עוררין. רווחים משותפים והפסדים משותפים על פי ההסכם שנחתם ועל פי אחוזי השותפות שהוסכם עליהם. ואחריות משפטית גורפת על כל השותפים.

היתרונות של השותפות הכללית – מחויבות אישית ומוטיבציה מוגברת להביא את העסק לשגשוג – לטובתו ולטובת השותפים ועובדיו.

במאמר הבא, אתן לכם מספר טיפים שיוכלו לסייע לכם בבחירת השותף העסקי.

אני שירן אטלס, יועצת עסקית מוסמכת. אני מציעה ייעוץ עסקי, שצועד יחד אתכם ומלווה אתכם ליעדים שנבין את משמעותם ושנקבע את מידת התרומה שלהם עבורנו. בואו נדבר, השאירו פניה ואשוב אליכם בהקדם