מהו לדעתכם הנכס היקר ביותר של העסק שלכם?
המשרד היקר שקניתם/שכרתם? הריהוט המודרני והמטבח המצויד?
אני לא מזלזלת בכל אלה. לנוחות ולאסתטיקה יש ערך בכל מקום, ובלי כל ספק תמיד נעדיף לעבוד ולחיות בסביבה נוחה ונעימה לעין.
כיועצת עסקית, שכבר הספיקה דבר או שניים במקצועה, ברור לי שהנכס היקר ביותר של כל עסק, מפעל או חנות הוא צוות העובדים. כל עובד לחוד וכולם ביחד.
תוכן עניינים
העובדים הם שמניעים את העסק ויכולים להביא אותו לשגשוג והצלחה.
ההתנהגויות, העמדות, נקודת המבט ואפילו החברויות, שמעידות על טיב יחסי האנוש בעסק, לכל אלה השפעה מכריעה וישירה על צמיחתו והצלחתו
כדי שהנכס הזה ישמור על ערכו ואפילו ישתבח עם הזמן, חשוב מאד שמידת המוטיבציה של היחיד ושל הקבוצה, תהיה גבוהה רוב הזמן.
ברור לכולנו, שכשהעסק בתקופה לחוצה במיוחד מתקיימת שחיקה, שעלולה לפגוע במוטיבציה אבל, על-פי רוב, בתום תקופת הלחץ תשוב רמת המוטיבציה אצל העובדים לרמתה הרגילה.
מהי מוטיבציה בעבודה?
מוטיבציה הוא הדבר שמעורר אותך לפעולה.
כשאנחנו מדברים על מוטיבציה בעבודה, אנחנו רוצים לברר מהם הגורמים שמניעים את הפרט או הקבוצה ומעוררים בהם רצון ונכונות להשקיע זמן ומאמץ בעבודה.
האם זה השכר בלבד? האם יחסי העבודה? אפשרויות הקידום? כל אלה ועוד נחשבים למעוררי מוטיבציה.
עובדים בעלי מוטיבציה, סוחפים אחריהם את רוב העובדים האחרים, כתוצאה מכך עולה התפוקה בעסק, ומשתפרת הרווחיות שלו.
מהן הסיבות לירידה במוטיבציה?
- עיכוב בקבלת החלטות מנהלתיות
- חיכוכים בין אישיים
- עיכוב בקידום
- ועוד
אלו עלולים לגרום לעובדים לחוש חוסר ביטחון, לחץ, חוסר שביעות רצון וכתוצאה מכל אלה להוביל לירידה במוטיבציה.
איך נזהה ירידה במוטיבציה?
- ירידה בתפוקה
- תלונות של לקוחות, או של עובדים אחרים
- איחור על פס יצור, או בהגשת תכניות
- עובדים שנעדרים יותר מתמיד
- אווירה מעיקה
אלה חלק מהסימנים לירידה במוטיבציה.
המעסיקים המוטרדים
לפני מספר חודשים פנה אלי זוג מעסיקים מוטרד.
הם סיפרו לי שלמרות שהם מעניקים משכורות נדיבות לעובדיהם, דואגים לימי גיבוש והמשרד מצויד בכל מה שיכול לדעתם עובד לרצות, השתנה משהו באווירה הכללית ויש להם תחושה שהעובדים אינם מרוצים. חלקם איבדו מוטיבציה ולאט אבל בטוח, הם סוחפים עובדים נוספים אחריהם.
לטענתם, היעדר המוטיבציה מתחיל להיות מורגש ברווחיות פחותה של העסק.
"לא באנו להתלונן על העובדים" הם אמרו לי "עד עכשיו היינו מרוצים מהם. באנו לבקש שתעזרי לנו למצוא את הדרכים לעורר בהם מחדש את המוטיבציה, לטובת כולנו"
יוצאים לדרך
כדי שנוכל להתחיל לעבוד, נתתי לצמד שיעורי בית.
ביקשתי שימלאו, לקראת פגישתנו הבאה, שאלון, שלמרות שעל חלק מהשאלות שבו קבלתי תשובה כבר בפגישתנו הראשונה, הם עצמם עשויים לגלות תגליות חשובות כשישבו לענות עליו.
ביקשתי שלא יהססו להוסיף לו הערות משל עצמם, להוסיף שאלות ולכתוב תובנות. הכל פתוח, אמרתי להם.
לפניכם מספר שאלות מתוך השאלון:
- מהם לדעתכם הצרכים הבסיסיים של העובדים שלכם והאם הם מסופקים
- האם בישיבות צוות, ניסיתם לברר עם העובדים על צרכיהם, רצונותיהם, הרעיונות שיש להם
- האם ישנם קשרים אישיים בין העובדים לבין עצמם?
- האם יש קשרים מכבדים בין העובדים לבין הממונים עליהם
- האם יכול עובד לפנות אליהם בכל עת
- האם הם נוהגים להחמיא לעובדים שהשיגו מטרות, או העלו רעיונות מועילים.
לאחר שנתתי להם את השאלון הסברתי שבהמשך ארצה להעביר שאלון בקרב עובדי העסק, שיאפשר לי לגלות את רמת שביעות הרצון והמוטיבציה שלהם, וביקשתי שיחשבו אף הם על שאלות שרוצים היו לשאול ויכינו שאלון שכזה משל עצמם.
במאמר הבא אספר לכם על המשך העבודה עם זוג המעסיקים שלנו.
בינתיים אשמח אם תחשבו אתם על שאלות שלדעתכם ראוי שיהיו בכל אחד משני סוגי השאלונים הללו.
אם אתם מעסיקים – מה לדעתכם יעורר מוטיבציה בעובדים?
אם אתם מועסקים – מה לדעתכם היה תורם למוטיבציה שלכם, ולדעתכם לא ברור מספיק למעסיקים.
נתראה במאמר הבא.