ניהול עצמי – הדרך לניהול נכון

השאירו פנייה:

מה זה ייעוץ עסקי?

זהו דבר אחד שיש לנו בוס או בוסית מעל הראש, וזהו דבר אחר לחלוטין כאשר אנחנו הבוסים של עצמנו; וכל שכן כאשר אנחנו גם צריכים לנהל אחרים.

תוכן עניינים

ניהול עצמי - הדרך לניהול נכון

מה זה מנהל בכלל?

בוס

פעמים רבות אני שומעת את המילה "בוס" הבוס שלי אמר לי, או "אני הבוס ואני המחליט…"

הביטוי "בוס" תמיד ידיף איזו נימה של חוסר נוחות. מדוע?

הסיבה לכך כנראה, היא שהבוס נותן הוראות. הוא מנחית אותן והולך לדרכו. משום כך לא אחת המילה "בוס" נקשרת אצלנו לבוטות, אגרסיביות, חד כיווניות.

האם זו שיטה יעילה? אני לא כל כך בטוחה. בדרך כלל ל"בוס" לא יהיה קשר עם העובדים מעבר להוראות שהוא מנחית ולכן, לדעתי לפחות, "בוסים" פחות מועילים לעסק ממנהלים, מנהלי צוותים וכו'.

מנהל

הוא זה שיש לו את היכולת לנהל את המשימות העומדות לפניו, לחלק תפקידים, ולהאציל סמכויות לאנשים המתאימים ביותר למשימה מסוימת.  מנהל ידע לא רק להפנות את המשימות לנתיבים המתאימים ולצוותים הנכונים, אלא גם לתת תשובות, בכל עת, לכל שאלה.

כלומר, מעבר ליכולת שלו לתת הוראה, הוא ידע להדריך את עובדיו כדי להגיע לתוצאה המיטבית.

עכשיו נשאלת השאלה, מה אתם רוצים להיות

הבוס שמנחית הוראה, בלי לבדוק אם היא מתאימה לצוות עליו היא הונחתה ובלי יכולת לתת תשובות מקצועיות על מהותה, או אולי מנהלים.

בשני המקרים תתייחס הגדרת התפקיד לאופן ניהול העסק שלכם, וכמובן שלהגדרה ולדרך הביצוע תהיינה השלכות שונות על התקדמותו והצלחתו.

אך, עוד לפני שתחליטו אם אתם רוצים להיות בוסים או מנהלים בעסק , כדאי היה שתדעו איך לנהל את עצמכם. היכולת שלכם לנהל את עצמכם תקבע יותר מכל דבר את אופן הניהול מכם החוצה, ואת הדרך בה יתקדם העסק שלכם, יתפקדו העובדים שלכם, ואת הרגשתכם.

מה זה ניהול עצמי?

מיומנויות הניהול העצמי חשובות ליעילות, הפרודוקטיביות והיכולת להשלים שלל משימות, כשאתם הם ש"יושבים לעצמכם על הראש" אין מעליכם פיקוח או ניהול והאחריות כולה עליכם. 

עליכם להיות מסוגלים לווסת את הפעולות, הרגשות, המחשבות, התוכניות והמיומנויות השונות, על מנת שתוכלו להגשים את המטרות והיעדים שאתם הצבתם לעצמכם. וכל אלה, בצורה מודעת.

המודעות העצמית היא שמסייעת לכם לעבוד רגעים של כעס, של הסחות דעת, של תסכול ועוד.

בקיצור, מאחר ואתם אדוני התהליכים, המצבים והזמנים, עליכם להיות בעלי יכולת להעריך שלל תגובות אפשריות למגוון מצבים שונים, ולפעול באופן כזה שלפיו תבחר התגובה או הפעולה הנכונה לכל אחת מהאפשרויות, כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר. לעסק שלכם ולכם. 

לניהול העצמי ישנה השפעה בעצם, כמעט על כל היבט בחיינו.

איך לנהל את עצמי

בעיקרון, מתמקד הניהול העצמי ביכולת לקחת אחריות אישית בשלל תחומים שונים.

מוטיבציה

על המוטיבציה של העובדים כבר סיפרנו. 

המוטיבציה האישית היא הזרז שהביא אתכם להחלטה לקום, לעשות מעשה ולהקים את העסק. 

כלומר, המוטיבציה העצמית שלכם מונעת ומתודלקת על ידי הרצון שלכם להצליח, בלי קשר לגורם חיצוני מדרבן. אותה מוטיבציה אישית, הופכת לגלגל השיניים הגדול ביותר בעסק, זה שיביא להנעת העובדים, להתקדמותו ולהצלחתו. 

כולנו בני אדם ועלינו לזכור שאין לנו באמת את היכולת לשמר את רמות המוטיבציה שלנו על הרמה הגבוהה ביותר, לאורך כל הזמן. אנחנו חווים חוויות שונות, לעתים לא נעימות, אתגרים שונים, מצבים בריאותיים לא נוחים, אכזבות וכישלונות, כל אלה עלולים לגרום לרמת המוטיבציה שלנו לצלול לעתים למקומות נמוכים. כדי לשוב ולהרים את רמת המוטיבציה עליכם לדעת גם לעצור, לקבוע יעדים, לתגמל את עצמכם במילה טובה, לסקור מחדש מה הניע אתכם ולדעת לנהל מתחים. רגשות חיוביים מעוררים מוטיבציה.

קביעת והגדרת יעדים

היכולת להגדיר מטרות ויעדים בצורה ברורה, מסייעת לקבוע סדרי עדיפויות ותכניות פעולה תואמות זמן וערכים, אותם אתם קובעים לעצמכם. מרגע בו הגדרתם את המטרות והיעדים, יקל עליכם לדעת איך לנהל את המשאב הנזיל ויקר הערך, הזמן.

ניהול זמנים וארגון

היומיום שלנו שופע בהסחות דעת שונות ומשונות.

פרץ שיחות מלקוחות שרוצים תשומת לב כאן ועכשיו, שיחה מפתיעה מהגן של הילד, ספל קפה שנשפך על מסמך חשוב, או השיפוץ שעושים במשרד השכן. רשימת הסחות הדעת היא אינסופית.

הארגון מתייחס הן למרחב הנפשי והן למרחב הפיזי. ככל שסביבת העבודה שלכם תהיה נקיה, מאורגנת ומסודרת יותר, כך יקל עליהם להתעלם מהסחות הדעת ולחזור ל"מסלול" 

וכך גם כאשר אתם יודעים לנהל את זמנכם בצורה נכונה ויעילה. 

ניהול זמן נכון יאפשר לכם לשמור על מיקוד, לתעדף משימות, להאציל סמכויות, או להוציא עבודה החוצה. 

כאן נתתי לכם מספר טיפים לניהול נכון של זמן.

ניהול מתחים

לחץ. כמה לחץ יש מסביבנו וכמה לחץ אנחנו אוגרים בתוכנו. ברגע מסוים עלול חלילה הלחץ הזה לפגוע בבריאות הפיזית והנפשית. לכן, כדאי מאד לדעת לנהל מתחים לפני שהם הופכים לבעיה. ישנן טכניקות שונות לניהול מתחים והנושא ראוי ואף יזכה למאמר נפרד משל עצמו בהמשך.

קבלת החלטות

קבלת החלטות חייבת להיות נטולת רגשות. עליכם להיות מסוגלים לראות את התמונה הכוללת, את סך הפעילות המתוכננת, הזמנים בהם אתם כן או לא יכולים לעמוד בהם ולהיצמד לעובדות על מנת להגיע להחלטות הנכונות.

פתרון בעיות

קבלתם החלטה והיא התבררה כפחות מוצלחת. קורה. 

נתקלתם בבעיה טכנית, במגיפה, בשביתה בנמל…כמות הבעיות שאתם עלולים להיתקל בהן היא אינסופית, בדיוק כמו כמות הסחות הדעת.

ניהול זמן, ניהול מתחים, והיכולת להביא את עצמכם לשבת ולנסות למצוא את הגורם העיקרי לבעיה, יסייעו לכם להחליט על הפעולות שעליכם לנקוט על מנת לפתור אותה על הצד הטוב ביותר. אובייקטיביות וניתוק מרגשות שליליים, הם לא אחת, המפתח לפתרון.

איזון

האיזון כולל את כל האמור למעלה. ניהול לחצים, ארגון וניהול הזמן, המוטיבציה, חלוקת הזמן והמשאבים בין העסק שלכם לחיי המשפחה והחברה שלכם.

ניהול עצמי טוב, ילכד בתוכו את כל הדברים הללו וידע לאזן אותם. איזון שכזה יאפשר לכם להיות מנהלים טובים, להוביל אחריכם צוות עובדים נאמן ועסק מתפתח.

לכל שאלה, אני מזמינה אתכם להשאיר לי פנייה:

אני שירן אטלס, יועצת עסקית מוסמכת. ולכם ולי ישנה מטרה משותפת:-

להביא לצמיחתו ושגשוגו של העסק שלכם, בדרך הנכונה והבטוחה ביותר.

בואו נדבר! 

השאירו פניה ואשוב אליכם בהקדם